top of page
Guest

Enkla tips för att engagera anställda

När vi går in i andra kvartalet 2021 kan utsikterna till en återgång till kontoret vara osäkra för vissa och för vissa kan det innebära att de kommer att stanna i sina hem och arbeta därifrån.


Men hur är det med att intervjua och onboard nya talanger? Dessa processer gynnades verkligen av personliga möten.


Onboarding är utan tvekan det viktigaste skedet av anställdas livscykel. Fördelarna med en positiv upplevelse är tydliga: anställda bygger djupare relationer med kollegor, är mer produktiva på jobbet och stannar längre med företaget.


En stark kultur kan vara nyckeln till ett företags framgång och kan leda till bättre retention och bättre produktivitet. Forskning har visat att det finns en direkt koppling mellan en stor kultur och anställda som känner sig värderade, arbetar hårdare och stannar längre.


I en traditionell onboarding process kommer nyanställningar att förstå företagskulturen genom att fördjupa sig i sina nya kontorsmiljöer. De kan se hur team interagerar, bedöma den övergripande arbetsplats dynamiken och mäta hur de kan passa in.

Hur förmedlar du din kultur på ett meningsfullt och autentiskt sätt, utan att spendera orimligt mycket tid och resurser på den?


 

Många företag skapar sina webbplatser specifikt för att nå kunder och partners, men nu behöver vi använda dessa digitala kanaler för att illustrera företagets kultur också.

Detsamma kan sägas för företagens sociala kanaler, vilket är ett utmärkt sätt att leverera meddelanden om företagskulturen.


Chefer kan sätta mjuka färdigheter i arbete genom att regelbundet schemalägga incheckningar. Denna typ av regelbunden, ansikte mot ansikte kommunikation hjälper anställda att känna sig mer anslutna.

Chefer kan leverera företags omfattande uppdateringar även när det inte finns mycket att säga, detta för att chefen på ett avslappnande, kontextuell sätt kommunicera med teamet.


Dessa mjuka färdigheter är inte bara viktiga för att hålla nuvarande anställda engagerade. De kan också bidra till att jämna ut vår onboarding process för alla kandidater. Detta leder oss till den största lärdomen vi kan lära oss av vår nya verklighet: Övergången till distansarbete har gett oss alla en ny uppskattning för lagarbete, företagskultur och dagliga interaktioner.


Vi behöver avsiktligt förstärka dessa färdigheter inom våra onboarding processer. Annars är det alltför enkelt för anställda och nyanställda att bli frånkopplade från varandra när de arbetar hemifrån.


bottom of page